Salam tuan dan puan yang disayangi dan dikasihi.
Alhamdulillah syukur kepada ALLAH kerana memberikan ruang dan peluang untuk
kita sama-sama lagi membaca, menulis dan mendengar segala input yang baik.
Disebabkan hidayah ini juga kita dianjurkan supaya membaca doa daripada
al-Quran yang sudah biasa kita amalkan dalam
masyarakat kita daripada surah Ali Imran : 3 : 8.
“ Wahai Tuhan
kami janganlah kamu pesongkan hati-hati kami selepas Engkau beri kami petunjuk
dan kurniakanlah kepada kami daripada sisi-Mu rahmat, sesungguhnya Engkau Maha
Pemberi”
Menurut sebuah hadis riwayat Ahmad, al-Nasa’ei,
Ibn Majah dan al-Hakim yang dianggap sohih, Nabi s.a.w. bersabda, maksudnya : ‘Al-Mizan
itu berada di tangan ALLAH. Dia akan meninggikan sebahagian golongan dan
merendahkan yang lain sehingga ke hari kiamat. Hati manusia berada antara dua
jari Allah Al-Rahman. Jika dikehendaki Dia akan menjadikannya istiqamah dalam
kebenaran dan jika dikehendaki akan disesatkannya’.
Syukur kita dilahirkan islam. Buka-buka mata
sudah diazankan. ALLAH sudah takdirkan kita ini muslim, namun untuk mencapai
kesempurnaan seorang muslim kita perlukan beberapa peringkat yang ditetapkan
oleh Nabi s.a.w.
Di sini saya ingin kongsikan daripada kitab الأربعون النووية
karangan Penghidup Agama al-Imam Nawawi rahimahullah. Hadis ke-12 ; bab ‘kesempurnaan
islam seseorang’. Daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w.
bersabda :
مِنْ
حُسْنِ اِسْلَامِ الْمَرْءِ ، تَرْكُهُ مَا لَا يَعْنِيْهِ
Maksudnya: “Sebahagian daripada baiknya
(kualiti) keislaman seseorang ialah meninggalkan sesuatu yang tidak bermanfaat
baginya.”
(Riwayat
al-Tirmizi no. 2318, Ibn Majah no.3976, Ahmad no.1732 dan al-Baihaqi)
Sepertima kata seorang sahabat Nabi Muhammad
s.a.w., Abu Dzar r.a. yang bermaksud :
“Sesiapa yang menilai ucapan dengan perbuatannya,
maka dia akan sedikit bicara dalam hal yang tidak berguna.”
Di sini saya bawakan beberapa contoh seseorang
yang inginkan kepada kesempurnaan keislaman itu tersemat padat dalam dirinya.
Pertama; fikirkan tentang perkara yang mulia. Sesuatu perkara yang ingin kita
lakukan hendaklah mengikut kepada kemampuan kita. Islam tidak rigid, syadid,
payah dan susah untuk diamalkan sekiranya kita mengetahui cara dan bagaimana
melakukannya. Sebagai contoh amalan memberi salam kepada ibu bapa, guru, rakan,
jiran, orang yang lebih tua dan semua umat islam. Perbezaan (السلام
عليكم) dengan ( السام عليكم) ‘samekom’ yang
menjadi kebiasaan anak-anak kecil memberi salam telah saya perjelaskan dalam
artikel ‘kita kena ubah adab kita’. Selain memberi salam kita terlalu
digalakkan untuk berjabat tangan sesama kita. Seperti mana saranan Rasulullah
s.a.w.:
تَصَافَحُوْا يَذْهَبُ الغِلُّ وَتَهَادُّوْا
تَحَابُّوْا وَتَذْهَبُ الشَحْناَءُ
Maksudnya: “Berjabat tanganlah (nescaya akan
hilang) kedengkian (dalam hati), dan berilah hadiah (nescaya) kamu akan saling
berkasih sayang dan (akan hilang) permusuhan.”
Kedua;
Cuba jauhkan diri daripada perkara yang hina dan keji. Allah dan
Rasulullah s.a.w. banyak kali menasihati hambanya yang inginkan keredhaan dan
kerahmatan Allah. Maaf saya kata ramai dikalangan kita yang mungkin alpa memandang
kecil soalan itu mengumpat. Allah s.w.t. berfirman di dalam surah al-Hujurat :
ayat 12.
Maksudnya: “Wahai
orang-orang yang beriman!
Jauhilah daripada banyaknya buruk sangka, sesungguhnya
sebahagian daripada sangkaan itu dosa, dan janganlah
kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah
diantara kamu yang mengumpat sebahagian ke atas sebahagian yang lain. Adakah ada dikalangan kamu yang suka memakan daging
saudaranya yang sudah mati?, Sudah tentu kamu merasa jijik. Dan bertaqwalah
kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat dan Maha Pengasih.”
“(اسباب النرول) ‘sebab turun
ayat’ ini mengikut Ibn Munzdir daripada Ibn Juraij bahawa ayat ini turun
berkaitan dengan Salman Al-Farisi yang makan, kemudian tidur lalu berdengkur.
Orang-orang berbual-bual (gosip) tentangnya. Maka turunlah ayat ini melarang
umat islam mengumpat.”
Dalam ayat ini Allah hendak beritahu dekat kita
tantang perihal orang yang mengumpat. Perumpamaan memakan daging saudara
sendiri merupakan perbuatan luar tabi’e seorang manusia yang berakal waras.
Kita tidak merasakan sesuatu itu salah dan mudarat sekiranya kita tidak
mendapat musibah dalam bentuk zahiri atau realiti. Mengikut kajian yang dibuat
orang yang sering mengumpat lebih mudah mendapat penyakit dalaman. Misalan
penyakit jantung, darah tinggi dan sebagainya. Bila diselidik dengan ayat surah
al-Hujurat ini maka kajian tersebut mendapati bahawa, penyakit yang mereka ada
bersangkut paut dengan Firman Allah s.w.t. “Adakah ada dikalangan
kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah
mati?, Sudah tentu kamu merasa jijik”. Mana tidak banyak
penyakit datang kepada kita, jika inilah perumpaan yang Allah s.w.t. berikan
kepada hamba-Nya. Satu benda yang kita perlu tahu, kebiasaannya orang yang
banyak mengumpat, akan selalu diumpat oleh rakan yang lain.
Boleh bercakap, tapi selidiki adakah apa yang
kita cakap itu termasuk umpatan ataupun tidak. Ini sejajar dengan hadis Nabi
Muhammad s.a.w. Daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa sesungguhnya
Rasulullah s.a.w. bersabda:
مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ
الْآخِرِ، فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ...
Maksudnya: “Sesiapa yang beriman
dengan Al ah dan Hari Akhirat, hendaklah dia berkata baik ataupun diam…
(Riwayat al-Bukhari, no.5672 dan
Muslim, no.47)
Firman Allah s.w.t.
Maksudnya: “ Apa pun kata yang terucap pasti
disaksikan ole Raqib dan Atid.
(Surah Qaf 50 : 18)
Alhamdulillah cukuplah sekadar dua input dulu
untuk kita cuba amalkan bersama. Kerana perubahan yang mendadak kebiasaannya
tidak menjamin kesedaran dan nilai istiqamah. Biar kita amalkan apa yang kita
mampu amalkan. Jangan paksa diri untuk lakukan semua amal kebaikan yang di
sarankan, cukuplah sedar mengambil dua atau tiga sebagai permulaan. Insyallah,
kita sama-sama berdoa kepada Allah supaya ditetapkan iman dan semangat untuk
berubah. Amin. Sekian dulu dari pada saya tersalah fakta dan ejaan mohon
dimaafkan. Wallahualam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Kongsi idea murni anda di sini :)