Salam rakan dan taulan yang dikasihi dan
dihormati. Alhamdulillah, syukur kepada ALLAH s.w.t. kerana masih lagi diberi
ruang dan kehidupan untuk menulis coretan artikel. Syukur juga dirafa’kan
kepada ALLAH s.w.t. kerana memberi kembali semangat menulis di blog ini setelah
lama menyepi. Rentetan daripada kelas tasawuf pada nian pagi hari tadi, saya
terpanggil untuk berkongsikan kepadas kalian rakan blogger berkaitai “Adab
seorang pelajar”.
Saban tahun berlalu, kita tetap bersikap yang
sama selagi mana kita tidak mahu mengubahnya. Walau hebat mana tokoh motivator
ia tidak mampu mengubah seseorang jika kesedaran hanya seketika. Biar cakap
berapi dan berasap, belum tentu dapat membakar semangat. Pokok semua masalah
ini adalah kembali kepada adab kita terhadap orang yang disekeliling. Tinggi
mana bukit kita mendaki, luas mana hutan kita terokai, besar mana lautan kita
renangai, langit mana yang tinggi kita tembusi, jika adab diketepi usah jadi
manusia sejati, sia-sia belajar IPT, sia-sia berilmu tinggi, jika hidup tidak
diberkati.
Itulah senario yang berlaku masa kini,
kadang-kadang apa yang dikejar itu bagus tapi tanpa persiapan yang lengkap kita
mudah tergelincir ditepi jalan, ibarat belajar, belajar itu bagus untuk dapat
ilmu, tapi jika persiapan kerohanian diri tidak diambil, takut-takut ilmu itu
memudaratkan kita. Contoh senang, kita belajar, kita berjaya,kita kerja, tapi dalam masa yang kita mengecilkan
hati guru semasa kita belajar. Kesannya kita akan merasai semasa di alam
pekerjaan. Gaji yang banyak terasa sikit, rumah yang besar terasa sempit, bagai
hidup dihimpit-himpit, badan yang sihat terasa sakit.
Jadi di sini saya bawakan beberapa input adab
bagi seorang pelajar kepada guru dan rakan-rakan sekeliling. Saya masukkan
rakan-rakan sebab mereka juga merupakan guru ketika kita tidak memahami sesuatu
perkara. Sebagai contoh; kita kadang-kadang malu dan segan bertanya di dalam
kelas, jadi di rumah, rakanlah yang menjadi guru, setiap pertanyaan dikemukakan
A-Z. Namun kita sering lupa kawan itu juga guru malah lebih daripada itu.
Sebuah kitab tawawuf yang dikarang oleh Sheikh Abdul Qadir Isa yang bernama ‘حقائق عن التصوف’.
Adab seorang murid kepada guru
Pertama : memberi salam (الاستسلام) kepada
guru. Ini penting kerana apabila kita mengucapkan salam dengan lafaz ( السلام عليكم)
‘sejahtera ke atas kamu’ ia merupakan satu doa dan doa tersebut akan
dikembalikan oleh guru dengan jawapan ( وعليكم السلام ) ‘ke atas kamu
kesejahteraan’. Beruntunglah kita kerana didoakan oleh guru dengan
kesejahteraan bukan kecelakaan. Sebuah hadis diriwayatkan oleh al-Bukhari;
bahawa pada suatu hari ada seorang yahudi datang hendak berjumpa Nabi s.a.w.
seraya memberi salam dengan sebutan buruk ( السام
عليكم ) ‘celaka ke atas kamu’
maka Nabi s.a.w pun menjawab (وعليكم ) ‘dan ke atas kamu
juga’, lalu Aisyah r.ha yang ada di sisi Nabi s.a.w. marah dan menjawab dengan
lafaz ( وعليكم السام واللعنة ) ‘ke atas kamu celaka
dan laknat’. Perbuatan Aisyah r.ha di tegur Nabi s.a.w., selepas diterangkan
oleh Aisyah r.ha, namun Nabi s.a.w. menjawab bahawa beliau sudah pun
menjawabnya.
Kedua : (عدم الاعتراض
على شيخه في طريقة تربية مريديه)
‘ tiada bangkangan kepada guru ketika sesi pembelajaran’ kerana ini akan
memberi kesan kepada murid itu sendiri. Antaranya (يضعف
ثقته به) ‘kurang kepercayaan
kepada guru’, (يحجب عنه خيرا كثيرا) ‘ menghijab kebaikan yang banyak daripada
masuk dalam diri’ dan (يقطع الصلة القلبية ) ‘ memutuskan hubungan antara hati kita
dengan guru’ ini lebih kepada sifat ikhlas itu berkurang dalam diri guru.
Ketiga : (صحبة الشيخ) ‘bersahabat dengan guru’. Beberkatan itu
penting dalam menuntut ilmu, tanpanya hidup ini sia-sia. Menurut Imam
al-Mawardi di dalam kitab اداب الدنيا و الدين dia menyatakan bahawa “seorang murid yang
ingin berjaya dalam sesuatu bidang hendaklah dia mendapat perhatian guru dan
merendah diri”. Menjadikan guru ibarat teman rapat kita dalam bertanya. Dr.
Zulkifli al-Bakri pernah ditanya seorang rakan saya tentang mampukan pelajar
IPTA bergelar ulama’. Dia menjawab “ tidak boleh, melainkan pelajar tersebut
membuat dua perkara penting, pertama; (صحبة الشيخ), kedua ; (كثرة
القرأة ) ‘banyak membaca’.
Keempat : (تعظيم الشيخ
وحرمته حاضرا و غائبا)
‘membesarkan guru dan menghormatinya ketika dia ada ataupun tiada disisi kita’.
Seorang ulama’ tasawuf bernama ابرهيم بن شيبان
القرميسيني dalam kitabnya طبقات الصوفية
(من لم تُرضِهِ أوامر المشايخ وتأديبهم فإنه لا يتأدب
بكتاب ولا سنة) ‘barang siapa
yang tidak diredhainya segala suruhan gurunya dan tidak mengamalkannya maka dia
seolah-olah tidak beradab kepada Quran dan Sunnah’. Guru tasawuf ulung الشيخ عبد القادر الجيلاني di dalam kitab مدارج السلوك إلى ملك
الملوك penulisnya الشيخ ابو بكر بن محمد بناني الشاذيلى menyatakan ( من
وقع في عرض وليٌّ ابتلاه الله بموت القلب) ‘Siapa yang dalam dirinya sifat menentang wali atau guru, maka
ALLAH s.w.t datangkan bala kepadanya dengan dimatikan hatinya’. نعوذ بالله من ذلك.
Moga kita dijauhkan daripada bala ini kerana ilmu susah dan payah hendak
memasuki bagi hati yang telah mati.
Adab murid bersama rakannya
Pertama : ( حفظ حرمتهم غائبين أو حاضرين و نصيحتهم
بتعليم جاهلهم و إرشاد ضالهم و تقوية ضعيفهم) ‘ menjaga kehormatan maruahnya samaada ketika ada atau tiada
disisi kita, menasihati mereka akan perkara yang mereka belum tahu, menunjuki
mereka sekiranya mereka tersesat, menguatkan diri mereka jika mereka hilang
semangat’. Alhamdulillah, sekiranya kita mempunyai rakan dan sahabat seperti
ini. Mari kita perbaiki balik diri kita daripada sifat-sifat mazmumah kita
dulu. Saya menulis ini adalah salah satu cara saya ingin ubah diri. Biar
sedikit perubahan tetapi berterusan. Sekiranya dulu kita mempunyai 7 perkara
dosa yang sering kita lakukan. Maka kurangkanlah kepada 4 perkara sahaja
mengikut kemampuan kita. Manusia tidak boleh ubah secara drastik kerana ia
sementara. Dulu awalnya saya sedikit keras dalam hendak mengubah sesuatu,
rupanya silap atas kelemahan saya. Manusia kena diberi keyakinan untuk berubah
walau sedikit. Saya bawakan satu cerita tentang seorang emak yang datang kepada
seorang ustaz. “Terima kasih ustaz, anak saya yang perempuan tu dah mula solat
bila dengar ustaz ceramah”. Ustaz ; “ Alhamdulillah, syukur kepada ALLAH kerana
memberinya hidayah”. “Tapi ustaz dia masih tak pakai tudung dan baju ketat bila
keluar rumah”. Ustaz ; “Puan, tanda manusia itu sudah berada di hatinya iman
sekiranya mereka mengurangkan dosa yang menjadi kebiasaan setiap hari. Kita
tidak boleh keras kerana perubahan dengan hati yang rela itu lebih besar
impaknya berbanding paksaan walaupun ia benar. Insyallah, suatu hari nanti dia
akan memakai pakaian muslimah sejati, amin”.
Kedua : (التواضع لهم
والإنصاف معهم وخدمتهم بقدر الأمكان)
‘merendah diri kepada mereka, adil dengan mereka dan bekhidmat atau tolong
mereka sekadar boleh’. Daripada
ابي قتادة رضي الله عنه Nabi s.a.w. bersabda “سيد القوم خادمهم” ‘ Ketua bagi kamu adalah orang yang
berkhidmat kepada kamu’. (اخرجه ابن ماجه والترميذي). Seorang ketua perwakilan daripada Iraq
iaitu Akhnaf bin Qais datang kepada Umar r.a yang sedang berada di Madinah.
Ketika itu musim panas, Akhnaf mengenakan pakaian berbulu tebal untuk menyerap
kepanasan. Umar r.a. berkata “wahai Akhnaf, tanggalkan pakaianmu dan ke sini,
tolong aku angkat barang-barang ini untuk dihantar kepada fakir miskin,
janda-janda, anak-anak yatim dan rakyat.” Seorang daripada pembesar berkata
kepada Umar r.a. “Wahai Amirul Mukminin, semoga ALLAH mengampunimu, tak
perlulah engkau yang angkat, cukup sekadar engkau menyuruh hamba-hamba itu yang
angkat”. Balas Umar r.a. “(اي عبد هو عبّد مني و من
احناف) ‘mana satu hamba yang
lebih hamba daripada aku dan akhnaf’. Ayat Umar r.a. menunjukkan sifat
kepimpinan dan tawaduk beliau dalam melaksanakan amanah sebagai pemimpin
sepertimana sabdaan baginda sebelum ini “سيد القوم
خادمهم” ‘ Ketua bagi kamu
adalah orang yang berkhidmat kepada kamu’.
Ketiga : (الحسن الظن
وعدم الانشغال بعيوبهم)
‘bersangka baik dan tidak sibuk dengan aib seseorang. Seperti mana ALLAH
berfirman di dalam surah al-Hujurat ayat 12 : “Wahai orang-orang yang
beriman jauhkanlah dirimu daripada banyak berprasangka,
kerana sebahagian daripada prasangka itu dosa dan janganlah
kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan jangan
mengumpat sebahagian kamu ke atas sebahagian yang lain, adakah ada
diantara kamu yang suka memakan daging saudaramu yang telah mati, tentu kamu merasa
jijik. Dan bertaqwalah kepada ALLAH. Sesungguhnya ALLAH Maha penerima taubat
dan Maha Mengasihani”.
Keempat : (قبول عذرهم
إذا اعتذروا) ‘terimalah maaf
mereka jika mereka minta maaf’. Alangkah indahnya perkerti seseorang yang
memaafkan rakannya disebabkan kasih dan sayang kepada rakan. Teorinya begini,
hari-hari kita minta ampun dengan ALLAH atas kesilapan kita. Untuk menjadi
hamba yang ingin dekat dengan ALLAH sentiasa ingin bermujahadah dalam mengikuti
sifat-sifat ALLAH iaitu Yang Maha Mengasihani. Jadi maafkanlah mereka kerana
tidak mustahil suatu hari kita pula yang minta maaf kepada mereka atas kecuaian
kita.
Kelima : (أن لا يطلب
الرئاسة التقدم عليهم) ‘tidak
meminta dijadikan ketua keatas mereka’. Ini sejajar dengan قاعدة الفقهية yang
menyatakan bahawa (طالب الولاية لا يولِّى) ‘peminta dijadikan pemimpin tidak boleh
meminpin’. Ini berkisar ketika zaman Umar r.a. menjadi khalifah. Lalu datang
seorang kepada Umar r.a. untuk memilihnya menjadi gabenor Kufah pada ketika
itu. Maka Umar r.a. menolak permintaan tersebut dengan قاعدة الفقهية ini.
Cukup sekadar ini sahaja perkongsian saya,
insyallah di lain masa kita bertemu dengan perkongsian yang mudah-mudahan ada
keberkatan disebaliknya. Doakan saya menjadi insan yang soleh dan berjaya
disisi ALLAH. Begitu juga kalian. Amin. Wallahua’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Kongsi idea murni anda di sini :)