Alhamdulillah
ke hadrat Ilahi kerana memberi kita peluang dan ruang untuk kita meluangkan
sedikit masa untuk kita membaca, menilai, merenung kembali apa yang telah kita
pergunakan segala nikmat yang diberi Allah. Kalau elok, alhamdulillah. Kalau
kurang elok, marilah kita sama-sama perbetul bersama-sama.
Selawat
dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dan ahlinya. Hari ini
saya ingin menyambung sedutan yang lepas berkaitan kesempurnaan keislaman part
1. Moga-moga artikel kali ini dapat memberi sedikit input berguna untuk kita
praktikkan. Perubahan yang sedikit itu lebih memberi impak yang besar jika
berterusan berbanding perubahan yang besar yang sementara dan seketika sahaja.
Diriwayatkan
daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Abdul Rahman bin Shakhr r.a. berkata bahawa
beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
مَا نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ؛ فَاجْتَنِبُوْهُ.
وَمَا أَمَرْتُكُمْ بِهِ؛ فَأْتُوْا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ. فَاِنَّمَا أَهْلَكَ
الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ، كَثْرَةُ مَسَائِلِهِمْ وَاخْتِلَافُهُمْ عَلَى أَنْبِيَائِهِمْ.
Maksudnya:
“Apa pun yang saya larang kamu lakukan, maka jauhilah; dan apa pun yang saya
perintahkan kamu lakukan, maka kerjakanlah sekadar kemampuanmu. Sesungguhnya
yang membinasakan orang sebelum kamu adalah banyaknya pertanyaan dan
perselisihan mereka dengan nabi-nabi mereka (tidak mahu taat dan patuh”.
(Riwayat al-Bukhari, no. 6777 dan
Muslim, no.1337)
Hadis yang saya petik daripada kitab الاربعون للنووية karangan Imam Nawawi rahimahullah ini adalah kesinambungan daripada peristiwa seorang sahabat nabi yang bernama Al-Aqra bin Habis r.a. Ketika Rasulullah s.a.w. berkhutbah dihadapan para sahabat. Baginda lantas bersabda “ Wahai manusia, Allah telah mewajibkan ke atas kamu haji, kerana itu berhajilah.” Al-Aqra’ bin Habis bertanya : ‘Wahai Rasulullah, adakah setiap tahun?’ Baginda diam. Soalan itu berulang sehingga tiga kali lalu Nabi s.a.w. menjawab : ‘ Kalau aku katakan ya, nescaya menjadi wajib sedangkan kamu tidak akan sanggup melakukannya.’
Kemudian
Baginda bersabda: ‘Biarlah aku dengan apa yang aku diamkan, kerana kehancuran
umat-umat terdahulu sebelum kami adalah kerana banyak bertanya dan membangkang
nabi-nabi mereka. Maka jika aku perintahkan melakukan sesuatu, kerjakanlah
menurut kemampuan kamu, tetapi jika aku melarang kamu melakukan sesuatu maka
tinggalkanlah.
Senario
pada masa kini adalah kita sering bertanya tentang sesuatu soalan yang kalau
diperincikan akan lebih menyusahkan kita. Analogi mudah saya boleh bawakan
seperti seorang ibu menyuruh anaknya membeli apa-apa jenis ikan untuk digoreng.
Disebabkan kita terlalu prihatin lalu kita pun bertanya: ‘ikan jenis apa, kecik
ke besar, mak?’. Emak pun berkata: ‘ apa-apa je asal boleh makan’. Si anak
bertanya lagi: ‘ ikan laut ke ikan sungai’. Si emak yang rasa tidak mahu
diganggu menjawab: ‘ iman pergi kedai Pak Abu beli ikan Selar Itam, panjang
sehasta, beli 1 kg…bla bla bla.’ Nampak tak situasinya, pada asalnya Iman tidak
dikenakan apa-apa syarat. Sekarang ia menjadi susah kepada Iman untuk mengenal
dan membeli ikan yang diperincikan emaknya. Walhal jika dia tidak bertanya ia
lebih mudah, pilih je ikan apa pun, asal ikan.
Sepotong
ayat Al-Quran, Allah berfirman :
يَاَيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا لَا تَسْئَلُوْا
عَنْ أَشْيَاءَ إِن تُبْدَلَكُمْ تَسُؤْكُمْ
Maksudnya:
Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu bertanya tentang sesuatu yang jika
dijelaskan kepada kamu, akan menyusahkan kamu.
(Surah al-Ma’idah 5:101)
Simbolik
daripada ayat ini juga, Allah s.w.t. hendak memberi tahu hambanya bahawa apa
yang didiamkan itu merupakan rahmat daripada Allah kepada manusia. Manusia
diberi pilihan yang pelbagai dalam mengamalkan islam. Pelbagai cara dan kaedah
yang digunapakai oleh para ulama’ yang berbeza kaedahnya. Ali mendapat
ketenangan hati dengan baca quran, ahmad dengan baca hadis Nabi s.a.w., zaid
dengan berzikir, karim dengan membaca kisah sahabat, lutfi dengan mengikut
sunnah Nabi s.a.w. daripada segi pakaian, pertuturan dan perlakuan.
Kita
dijadikan berbeza-beza, apa yang menjadi keutamaan adalah buat apa yang kita
mampu. Kurangkan daripada terlalu banyak bercita-cita dan berhayal. Realiti
kita adalah apa yang kita sedang lakukan. Jika anda ingin berjaya dalam
perniagaan, tidak cukup dengan berhayal dan bermimpi, perlukan langkah yang
pertama. Anda tidak akan sampai ke hujung garisan jika anda tidak mula dengan
langkah di garisan mula. Tidak perlu berangan nak ubah dunia, jika diri tidak
mampu diubah. Mulakan dengan apa yang kita mampu buat. Semua peringkat umur
memainkan peranan masing-masing. Bertindak berdasarkan tahap diri kita. Jika
kita pelajar(peringkat pertengahan) bertindak cara pelajar bukan melangkah
terus ke atas. Mana mungkin seorang yang berada ditingkat satu apabila menaiki
tangga sampai tingkat 10 terus tanpa melepasi tingkat dua.
Semangat
itu bagus, tetapi biarlah berpijak di bumi yang nyata. Gunakan peranan kita
sebaiknya. Misalnya tugas kita sekarang adalah menuntut ilmu. Menuntut ilmu
juga satu perjuangan. Tanpa ilmu bangsa kita tidak kemana. Jika kita lihat
sesebuah tamadun dunia itu meningkat dengan adanya ilmu yang tiada pada tamadun
lain. Tamadun Islam juga melonjak tinggi dengan ramainya ulama’ (orang yang
berilmu). Adakah mereka ini semua tiba-tiba jadi pandai. Jawapannya tidak.
Mereka perlukan step-by-step untuk jadi ulama’. Mengikut kata Sun Tzu seorang
pahlawan Tamadun China di dalam buka Art of war. ‘The highest form of warfare
is to attack strategy itself’ tahap tertinggi dalam peperangan adalah menyerang
stategi musuhnya. Persoalannya bagaimana nak serang strategi, tidak lain hanya
dengan ilmu.
Dia
juga berkata ‘I have heard that in war, haste can be folly, but have never seen
delay that was wise’. Aku pernah mendengar didalam perang bahawa terburu-buru
merupakan satu kebodohan, tetapi tidak pula aku lihat bahawa menangguhkan itu
satu perkara yang bijak. Konsep kederhanaan telah diamalkan berabad-abad tahun
lampau. Mengapa kita terlalu agresif alasan kerana ingin melihat satu perubahan
secara mendadak.
Jika
kita melihat daripada sudut pandangan islam, saya petik sebuah kaedah daripada قواعد الفقهية
dalam bab الامور بمقاصدها.
مَن اسْتِعْجَلَ الشَيْئ قَبْلَ أَوَانِهِ عُوقِبَ
بِحِرْمَانِهِ
Maksudnya: Bagi sesiapa yang terburu-burukan (melakukan) sesuatu
sebelum masanya, balasannya haram memilikinya (tidak akan dapat apa yang cuba
disegerakan).
Kesimpulan
artikel kali ini adalah lakukan sekadar kemampuan kita, Islam menyuruh kita
meninggalkan apa yang diharamkan dan buat apa yang wajib. Manakala bab yang
lebih kepada muamalat terserah kepada kita. Jangan merasa terlalu berat hendak
mengamalkannya. Jika hari ini kita berjaya mengamalkan walau satu sunnah nabi
itu sudah cukup baik berbanding tidak mengamalkan. Makan tangan kanan, selalu
beri salam dan berjabat tangan, senyum, kurang marah, banyak cakap benda baik
daripada buruk, berjalan dengan hati ingat Allah sudah memadai bagi sesiapa
yang ingin bermula hendak memetik benih iman dalam hati. Tidak perlu kepada
benda-benda yang berat untuk diamalkan. Insyallah kita sama-sama mengamalkannya
amin. والله اعلم بصواب.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Kongsi idea murni anda di sini :)