"Kurang-kurangkanlah daripada suka mengkritik orang, kerana kita kadang-kadang tidak sedar makhluk yang kita kritik diciptakan oleh ALLAH yang maha bijaksana, secara tidak langsung kita mengkritik ciptaan-NYA.Renungkan."

Emm perlu ke ingat MATI



Salam lebaran salam muhibah daripada TK. Terlebih dahulu ingin TK mengingatkan diri TK dan  kalian tentang sakaratul maut. Dalam dunia yang penuh cubaan dan dugaan ini menyebabkan kita acapkali lupa akan sakaratul maut. 

APA? Sakaratul maut itu hampir…

Perlu ke ambil tahu perkara ini..?

Satu peringatan memperingati mati yakni kembali kepada Ilahi. Alangkah malangnya sekiranya kita terlewat bertaubat kepada-Nya. Selalunya manusia itu akan menyesal dan duka setelah melakukan sesuatu yang melanggar syariat atau ajaran di dalam islam. Kita tidak salah daripada mengingati mati kerana dengan memperingati mati kita akan lebih bersedia menyelenggara  hidup kita yang sementara.

Perspektif  yang kian menular diri manusia adalah sekiranya seseorang itu mengingati mati mereka itu dikatakan ‘buang tabiat’. 

Secara realitinya bukan itu maksudnya. Manisnya sesuatu perkara yang kita lakukan adalah perkara yang kita kecapi keberhasilannya. 

Ibarat “jika seseorang itu mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan, mereka begitu gembira kerana apa yang mereka rancang beroleh hasil”

Sakaratul maut mempunyai makna yang tersurat dan tersirat dari segi pengenalannya. Maksud yang tersurat  adalah seperti yang sedia maklum, memperingati mati. Manakala, maksud tersirat merungkai 1001 macam pengertian.

Huraian ringkas daripada TK ialah sekiranya seseorang itu memperingati mati mereka akan lebih rasa berjaga-jaga dalam melaksanakan sesuatu perkara. Mereka lebih mengkaji sesuatu perlakuan itu sama ada haram atau halal, baik atau buruk yang akan diperoleh selepas itu.

1 ulasan:

  1. benar kata tuan.. kita perlu sentiasa ingat mati agar kita lebih berhati-hati

    BalasPadam

Kongsi idea murni anda di sini :)

Mahukan bantuan! Apa masalah paling susah diselesaikan?