"Kurang-kurangkanlah daripada suka mengkritik orang, kerana kita kadang-kadang tidak sedar makhluk yang kita kritik diciptakan oleh ALLAH yang maha bijaksana, secara tidak langsung kita mengkritik ciptaan-NYA.Renungkan."

Wah..senangnya cari rezeki



“Kenapa kita hendak mencapai kaca yang berkilau tapi jauh di dasar lautan, Sedangkan emas yang ditangan hanya tinggal digilapkan”. Maksud TK , kadang-kadang manusia ini tidak sedar akan kebolehan dan kelebihan diri masing-masing. Mereka sering bermusuh-musuhan sekiranya ada rakan mereka yang berjaya dalam perniagaan atau hidup senang disaluti kemewahan.

          Suka TK nyatakan di sini bahawa mereka itu sebenarnya lupa bahawa Allah ini Maha Adil dan Maha Pemberi Rezeki. Mereka sering mengeluh dengan takdir yang Allah tentukan sedangkan itu adalah suratan kehidupan. Manusia itu diberi akal dan fikiran bukan untuk memikirkan kejayaan seorang rakan tetapi fikirlah bahawa diri kita ada suatu kelebihan dan kebolehan. Cari dan terjemahkan di dalam kehidupan seharian, mungkin di situ kita peroleh keberkatan.

          Manusia ini hebat tapi jarang menggunakan kehebatan, akan tetapi hasad, dengki dan cemburu dengan kejayaan orang lain menjadi perencah kehidupan. Mereka sebenarnya mesti dikejutkan agar mereka terjaga dari buaian yang sering membawa mereka ke arah kesesatan. Mari kita selongkar kenapa dari dulu hingga kini kita ‘belum’ berjaya bukan ‘tak kan’ berjaya. Sila fahami maksud TK.

          Setiap manusia boleh berjaya dengan gemilangnya andai mereka tahu caranya. Mestilah yang pertama kita kena jaga hubungan kita dengan Allah S.W.T.

         Jika dengan Allah kita tidak jaga lagikan manusia. Cuba kita bayangkan kita ada 10 orang rakan. Antaranya seorang sahaja kawan baik kita. Dengan dialah kita meluah kesedihan, berkongsi pengalaman dan rakan bermain kita sentiasa.

          Suatu hari ‘bestfreind’ kita ni ditimpa kesusahan dalam waktu yang sama seorang rakan yang lain mempunyai kesusahan juga. Rasa-rasalah yang mana kita dahulukan. Semestinya ‘bestfreind’ kita .. Betul tak? Oleh itu, seandainya kita hendak Allah sayang dekat kita, kita hendak doa kita dimakbulkan Allah, maka jagalah hubungan kita dengan-Nya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsi idea murni anda di sini :)

Mahukan bantuan! Apa masalah paling susah diselesaikan?