Assalamualaikum rakan blogger yang disayangi, hari ini TK hendak bawakan tajuk berkaitan LELONG. Adakah ia dibenarkan atau tidak di dalam Islam. Disebabkan ramai diluar sana yang keliru ada atau tidak lelong ini pada zaman Rasulullah S.A.W. atau zaman sahabat. Setelah diselidiki dan dikaji maka terimalah santapan entri terbaru TK.
Lelong ini boleh didefinisikan sebagai jual beli yang dikenali dalam Islam sebagai ‘al-muzayadah’ dari sudut bahasa bermaksud ‘saling naik-menaik’. Dalam konteks jual beli lelong ini semua pihak (bakal-bakal pembeli) cuba menawarkan harga yang lebih mahal kepada penjual. Sesiapa yang menawarkan harga tertinggi dinobatkan sebagai pemenang.
Apabila tukang lelong atau wakilnya menghentikan lelongan beerti pihak penjual telah bersetuju dengan satu ketetapan harga dan diikuti kontrak jual beli yang mengandungi ijab dan Kabul termeterai secara automatic antara kedua-dua belah pihak.
Mengikut hukum Islam jual beli ini adalah HALAL namun dengan syarat-syarat tertentu. Sebagai hujah TK dalam menghukumkan halal bedasarkan hadis ini:
Rasulullah S.A.W. menjual gelas dan hils(hamparan seperti permaidani atau selimut di belakang binatang atau pelana). Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud (memulakan tawaran) : “Sesiapa yang ingin membeli pelana dan gelas ini?” Lalu berkata seorang lelaki: “Aku setuju untuk mengambilnya (membeli) dengan harga satu dirham” Lalu Rasulullah S.A.W. bersabda lagi: “Ada sesiapa yang ingin membayar lebih daripada satu dirham?” Lalu seorang lelaki bersetuju dan membayar dua dirham. Lalu Rasulullah S.A.W. menjual kepada lelaki itu. (Riwayat al-Tirmizi no. 1139. Menurut al-Tirmizi hadis ini Hasan)
Hukum berkaitan lelong ini jual telah ada ijmak tentang keharusannya, sebagaimana yang telah disebut oleh para ulamak mazhab Hanbali. Manakala mazhab Syafi’I mestilah ia tidak berniat memberi mudarat kepada sesiapa dan benar-benar ingin membeli. Jika ia sebagai al-Najash yang haram.
Majlis Fiqah Antarabangsa yang bernaung di bawah al-Munazzamah al-Muktamar al-Islami telah pun mengeluarkan butiran keharusan jual beli lelong dengan syarat-syaratnya.
1. 1. Setiap proses selanjutnya (setelah menang) seperti
catatan secara bertulis, syarat-syarat pembayaran,
pentadbiran dan undang-undang mestilah tidak
bercanggah dengan hukum syariah.
2. 2. Penganjur atau penjual dibenarkan meminta
jaminan daripada mereka yang turut serta dalam
majlis lelongan bagi memastikan semua daripada
mereka adalah pembeli berpotensi yang sebenar
dan bersedia dengan pembelian sekiranya menang.
3. 3. Dibenarkan penganjur lelongan mengambil cas
kemasukan atau penyertaan dengan syarat tidak
melebihi nilai sebenar. Ini bermakna ia mestilah nilai
minimum dan pihak penganjur tidak akan
mengambil keuntungan daripadanya kecuali sekadar
urusan pentadbiran sahaja.
4. 4. Diharamkan pihak penganjur atau penjual
melakukan bidaan-bidaan palsu agar harga lelongan
naik. Ia dinamakan al-Najash yang diharamkan
secara jelas oleh Rasulullah S.A.W. Antara bentuk-
bentuk lain bagi al-Najash ialah orang yang tidak
membeli mempromosikan barang yang dijual
dengan pujian bekenaan kualiti berdasarkan
kepakarannya. Ini dilakukan bagi mendorong peserta
menaikkan harga sedangkan apa yang dikatakan
adalah dirancang oleh pihak penjual.
5.
5. Penjual dan rakan mereka menipu harga pasaran,
kononnya jualan sedang berada ditahap yang sangat
murah.
6.
6. Penjual mempromosikan kualiti tinggi barangan
yang boleh dibaca. Didengar dan dilihat bagi
menaikkan harga sedangkan hakikatnya tidak
sedemikian.
Kesimpulannya daripada TK andai kita hendak membeli atau menjual barangan lelong semestinya kita mengikuti syarat yang telah ditetapkan oleh syarak. Insyallah kita diperoleh keberkatan daripada Allah S.W.T. dalam kehidupan kita. Waallahua’lam…
boleh bertanya...
BalasPadambagaimana kalau lelong bank?
ada sesiapa boleh beri penjelasan....
e-bay tu macam mana pulak..?
BalasPadamhukum lelong di ebay.. HARUS selagi mana mengikut syarat2 di atas...
BalasPadamdan tidak melakukan jual beli emas, perak, mata wang...
bgaimana pula leleongan dari pajak gadai islam...mcm brg kemas emas...
BalasPadamlelongan pajak gadai (ar-rahnu) dibenarkan atas sebab emas tersebut sudah menjadi milik bank selepas tuan punya gagal menebus emas tersebut...
BalasPadam